Verbindend Pedagogisch Schoolklimaat (VPS)
De basisschooltijd is een essentiële levensfase van het kind. In deze periode verwerft het kind kennis en vaardigheden, ontwikkelt sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn om optimaal te kunnen deelnemen en bijdragen aan de samenleving. Daarnaast besteedt de school aandacht aan de vorming van de persoon in relatie tot de ander en de wereld.
Een veelomvattende, complexe opdracht voor de school die niet zomaar even gerealiseerd is. Om hierin te slagen is het van belang dat de school een klimaat realiseert waarin leerlingen zich vrij voelen om vervolgens tot leren te komen, de leerkracht zich competent voelt en vanuit zelfvertrouwen en verbinding met z’n leerlingen voor de klas staat, het schoolteam elkaar ondersteunt en een gezamenlijke visie uitdraagt én ouders die zich gezien en gehoord voelen en mede daardoor een samenwerkingspartner worden. Om dit alles in de praktijk tot stand te brengen is gerichte begeleiding van belang.
Het programma richt zich op het tot stand brengen van een optimale samenwerking tussen de leerling, de leerkracht, het schoolteam en de ouders. Zodra deze betrokkenen vanuit verbinding met elkaar samenwerken komt een optimaal pedagogisch schoolklimaat in beeld. Dit fundament zorgt voor de juiste voedingsbodem voor het kind om zich verder te ontwikkelen, met betrokken ouders die ondersteunend zijn en leerkrachten zie zich competent voelen en vanuit een groei-mindset voor de klas staan.
Opbouw programma Verbindend Pedagogisch Schoolklimaat
Na het afronden van het programma zijn jullie als schoolteam in staat om:
- Het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten met (nog) meer leerplezier en positief speelgedrag op het schoolplein tot gevolg.
- Leerlingen te ondersteunen in het denken en handelen vanuit een groei mindset.
- Het gevoel van autonomie bij de leerlingen te vergroten met meer zelfverantwoordelijkheid tot gevolg.
- Oplossingsgericht om te gaan met grensopzoekend gedrag van leerlingen met blijvende effecten als resultaat.
- Als schoolteam naar leerlingen en ouders een duidelijke pedagogische lijn uit te dragen over wat voor jullie belangrijk is.
En hebben jullie o.a. kennis van:
- Een praktisch stappenplan om gedrag van leerlingen beter te begrijpen en zijn daardoor in staat om doeltreffende interventies te plegen.
- De meest voorkomende interactie dynamieken met ouders en hebben tools gekregen om hier sturing aan te geven. Ook bij uitdagende gesprekken.
- De vijf ankers die samen een pedagogisch gezond schoolklimaat mogelijk maakt.